counter create hit

مطالب مرتبط:

صحبت های سرلشکر قاسم سلیمانی درباره فیلم «به وقت شام»

ساعت: 08:28 منتشر شده در مورخ: 1396/11/30 شناسه خبر: 1315476 سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاس ...

دست «فروشنده» هم به جایزه بفتا نرسید!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، مراسم اعطای جوایز بفتا در سالن رویال آبرت هال لندن برگزار شد و فیلم «سه بیلبورد خارج از میزوری ابینگ» به کارگردانی «مارتین مک دونا» با کسب پنج جایزه بیشترین جوایز را برد. در شاخه ...

جشنواره های هنری بستر گفت وگو است

به گزارش ایسکانیوز از معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، در این نشست تفاهم نامه های جشنواره های هنری تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی شانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام ر ...

دعوت از منتقدان «به وقت شام» برای بازید از سوریه

دعوت از منتقدان «به وقت شام» برای بازید از سوریه

به گزارش مشرق، وقتی که فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد حواشی بسیاری برای این فیلم رخ داد و با واکنش تند وی در نشست خبری فیلم "به وقت شام" در پردیس ملت مواجه شد، بسیاری از هن ...

رویکرد کمیته امداد در جامعه فرهنگ سازی شود/ مادیات دنیوی عامل گمراه کننده انسان هاست

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی امشب در دیدار با جمعی از مسؤولان ارشد اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی استان قم با اشاره به اینکه ایام فاطمیه را هیچ فردی نمی‌تواند فراموش کند، اظهار کرد: به هر میزانی که مخالفان به دنبال فراموشی و اغماض نسب ...

کارگردان ها نامه نوشتند/ از کن لوچ تا کلود للوش

کن لوچ، ایزابل کوشت، لوک و ژان پی‌یر داردن، کریستین مونجیو و کلود للوش از جمله فیلمسازانی هستند که در نامه‌ای سرگشاده خواستار حمایت از سینمای اروپا به عنوان یک نیروی متحد در عصر دیجیتال شدند. این نامه که به امضای ۱۶۰ فیلمساز اروپایی رسیده، زمانی شکل م ...

برنامه «دورهمی» پخش نمی شود

ساعت: 12:01 منتشر شده در مورخ: 1396/12/01 شناسه خبر: 1316295 همزمان با شهادت حضرت زهرا (س) و همدردی با خ ...

کامبیز دیرباز در یک سریال کمدی

خبرگزاری مهر: تصویربرداری سریال «کلاف های رنگی» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه‌کنندگی سیدمرتضی فاطمی هفته آینده کلید می خورد. این سریال ۱۵ قسمتی مضمونی‌ کمدی و اجتماعی دارد که پیش تولی ...

آلبوم جدید قرایی منش منتشر شد

آلبوم جدید قرایی منش منتشر شد

جدیدترین آلبوم «علیرضا قرایی‌منش» به نام «زمان» منتشر شد. ...

تئاتری های تازه کار هنر را ارزان می فروشند/بی اهمیت بودن زحمات هنرمندان از نگاه مسوولان فرهنگی شهرستان

تئاتری های تازه کار هنر را ارزان می فروشند/بی اهمیت بودن زحمات هنرمندان از نگاه مسوولان فرهنگی شهرستان

ساعت: 11:44 منتشر شده در مورخ: 1396/12/02 شناسه خبر: 1316844 یک کارگردان تئاتر عنوان کرد: متاسفانه فعالیت هن ...

آغاز فعالیت  غرفه ایران در نمایشگاه کتاب مسقط

آغاز فعالیت غرفه ایران در نمایشگاه کتاب مسقط

بیست و سومین دوره نمایشگاه کتاب مسقط امروز2 اسفند افتتاح می‌شود. ...

اسامی کاروان های حج تمتع سال ۹۷ اعلام شد

به گزارش مشرق، در اطلاعیه‌ای که سازمان حج و زیارت صادر کرد کاروان‌های حج تمتع سال ۹۷ و زمان ثبت نام قطعی حجاج ایرانی در کاروانها اعلام شد. در این ...

فیلم هندی مجیدی را با گلزار تماشا کنید

فیلم هندی مجیدی را با گلزار تماشا کنید

نگاهی به هویت گمشده متولدین جنگ در «ناوردگاه»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ناوردگاه» نمایشگاه چیدمان و چاپ دستی است که امیر سرافرازیان در این نمایشگاه به مقوله صلح و آسیب های جنگ می‌پردازد. امیر سرافرازیان در معرفی نمایشگاه خود این طور می‌گوید: «چندی پیش نمایشگاهی برپا ش ...

بازیگر فیلم «رستاخیز»: اصل و اساس جذابیت قطار، حرکت آن است

بازیگر فیلم «رستاخیز»: اصل و اساس جذابیت قطار، حرکت آن است

بازیگر فیلم «رستاخیز»، گفت: جنب و جوش و حرکتی که در قطار وجود دارد ...

سینمای ایران وارد بورس می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمد مهدی حیدریان از تأسیس صندوق‌های ویژه در بورس برای سرمایه گذاری در سینماخبر داد. به گزارش ایلنا، محمد مهدی حیدریان با اشاره به لزوم جهانی شدن سینمای ایران گفت: جهانی شدن سینمای ایران امروز ...

حمله کیهان به فرخ نژاد: فرقی بین بسیجی ها با اوباش داعشی قائل نیستید؟

حمله کیهان به فرخ نژاد: فرقی بین بسیجی ها با اوباش داعشی قائل نیستید؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کیهان نوشت: «حمید فرخ نژاد» از بازیگران سینما و «خودکارشناس پندار در همه امور» در توئیتی تأسف برانگیز نوشت: «متاسفانه دیشب به دلیل اشراف منزلم به گلستان هفتم شاهد درگیری گسترده در این محل بود ...

حاتمی کیا از منتقد های وابسته!

حاتمی کیا از منتقد تا وابسته!

اخبار; روزنامه ملی امروز در یک یادداشت از صادق مرزی نوشت: بدون اخیر "ابراهیم حاتمی کیا" بسیاری از اخبار است که ایجاد ارزش خبری در شهر فینیکس می ایستد و به بالاترین حد ممکن است. این گفت و گو از این کلمات چیزی است که تعیین کننده خط نقاشی که کمتر کسی دیگری ناراحتی خود را به او داد این در علاوه بر این به ققنوس به دریافت و درک برخی از زبان گفتاری است. اما مگر این کلمات بزرگ چه بود به یک اندازه به آغوش لحظه و حتی به اندازه خاموشی ترین از سوی دیگر برای تلفن همراه خود را? آیا شما به جز مورد ' "وابسته" را به عنوان او صحبت کرد یک زبان جدید را بررسی کنید که به اندازه واکنش نسبت به او شکل گرفت؟ آیا کسی نمی دانست فیلم آخر ابراهیم حاتمی کیا همچون 2 اثر پیشین او محصول کدام موسسه سینمایی است؟ آیا کسی شکی در آن داشت که حاتمی کیایی که پرکارترین کارگردان دفاع مقدسی کشور است خود را مدیون شهدا می داند؟ آیا این نخستین بار بود که او در قامت یک منتقد به جریان سینمایی ایران شوریده بود؟ اینها و حجم انبوهی از سوالات مشابه همگی یک جواب دارد و آن «خیر» است؛ پس دقیقا چه اتفاقی افتاد که ابراهیم حاتمی کیا بار دیگر و این بار در آغاز دهه چهارم فیلمسازی خود باز هم بر سر زبان همگان افتاد و موج جدیدی در تقسیم بندی های سینمایی ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال قطعا مستلزم آن است که ابتدا به ماهیتی از ابراهیم حاتمی کیا بپردازیم که او را همواره در سطح یک کارگردانی کشور، تبدیل به کارگردانی پیشرو و جریان ساز کرده است. حاتمی کیا پیش و بیش از هر چیز «فرزند زمانه» خود بوده است، او همواره سینمایش را به جای استانداردهای روشنفکری در معادلات ملموس اجتماعی خود پایه گذاری کرده و در همین سطح نیز توقف نداشته است، دوربین سینمای او روایت «حال» بوده با تلنگری به «آینده». در کارنامه سینمایی او اگر 3 فیلم نخست را که سعی در ارائه تصویری عرفانی (نه انتقادی) از جنگ داشته اند، کنار بگذاریم، او راوی داستان هایی در زمان حال برای تلنگر به آینده بوده است؛ او حال را با ارزش هایی که از گذشته به ارث برده به مقام مقایسه می کشاند و هشداری به آینده پیش رو می دهد و بر همین اساس نیز طبیعی است که او در عین وفاداری به ارزش های انقلابی (به جا مانده از گذشته) لبه تیز انتقادات خود را به سوی آینده نشانه می گیرد تا توأمان، رویکردی انتقادی و در عین حال انقلابی را نسبت به سوژه های متعدد داشته باشد و این چیزی است که از تغییر و تحولات ارزشی جامعه در مسیر توسعه در «آژانس شیشه ای» تا مساله ای همچون سقط جنین و آینده مناسبات و ارزش های خانوادگی در «دعوت» قابل تماشاست. پس چنانکه مشهود است او نماینده موجی انتقادی از سینماست که به جای کوباندن «وضع نامطلوب موجود» بر سر «ارزش های پیشینی»، مسیری معکوس را طی می کند و با کوباندن «ارزش ها» بر سر «وضع موجود» هشداری نسبت به دوری این دو از یکدیگر می دهد. تمام قهرمانان سینمایی او همیشه شورشی را به نمایندگی از ایده آل های انقلابی نسبت به وضع غیرانقلابی رهبری می کنند. آنها نقد می کنند، هشدار می دهند، حتی گروگان (شاهد) می گیرند اما هیچ تیشه ای به ریشه گذشته نمی زنند. آنها فرزندان «حال» هست و «آینده» ای را تصویر می کنند که در آن ارزش های به جا مانده از «گذشته» روز به روز کمرنگ تر می شود، نسبت محافظی که به اختیار می خواهد حافظ شخصیت نظام باشد با نسبت بادیگاردی که مزدورانه می خواهد از جان یک شخص دفاع کند آخرین موردی بود که در سینمای او تصویر شد. حال با در نظر داشتن چنین پیش زمینه ای نسبت به موقعیت روایتگری ابراهیم حاتمی کیا شاید بهتر بتوانیم به ارزیابی علت خروش اخیر او و موج عظیم بازتاب هایش بپردازیم. حاتمی کیایی که مطلع نطق خود را بر قید «وابسته بودن» می گذارد، کارگردانی است با 3 دهه سابقه فیلمسازی در انتقادی ترین سطح آن، او همواره به نقد سیستم می پرداخته و حالا می گوید به وابستگی به این سیستم افتخار می کند و این دقیقا همان تناقض پرسش برانگیزی است که حاتمی کیا را کماکان در قله سینمای ایران نگه داشته است. او پیشرو جریانی است که نقد می کند و حتی گزنده ترین زبان را نیز برای این کار انتخاب می کند اما نقد را در خدمت بازگرداندن وضع نامطلوب موجود به نظام ارزشی باقیمانده از گذشته (اندیشه ها و اصول تغییرناپذیر انقلابی) قرار می دهد و بر همین اساس راهی انقلابی-انتقادی را در پیش می گیرد که ممیزه او با جریان غربزده سینمای کشور است. اگر آنها نقد می کنند، مسیر نقدشان عبور از چیزی است که حاتمی کیا را وادار به نقد کردن برای رسیدن به آن می کند، آنها نقد می کنند تا با پرداختن به وضع موجود ارزش ها بی اعتبار شوند اما حاتمی کیا نقد می کند تا وضع موجود را بابت دور شدن از ارزش ها بی اعتبار جلوه دهد. برای گروهی که وضع موجود را همچون پتکی بر سر ارزش ها می زنند، «حکومتی» بودن نشانه ای از تقید به ارزش هاست، پس حتی در دولتی ترین فیلم های شان سعی را بر آن می گذارند تا خود را جدا از حکومت معرفی کنند اما برای گروهی که می خواهند ارزش ها را همچون کاسه آبی بر صورت جامعه مبتلا شده به وضعی نامطلوب بپاشند، «حکومتی» خطاب شدن هرچند با نیت کنایی و مخرب باشد اما منفی جلوه نمی کند، چرا که آنان نقد می کنند تا حکومت را تقویت کرده باشند. معلوم نیست که واکنش ها به سخنان ابراهیم حاتمی کیا تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و چه تاثیراتی بر روند استقبال مردم نسبت به ساخته آخر او می گذارد اما آنچه محل شک نیست، آن است که سخنان اخیر حاتمی کیا می تواند تقسیم بندی موجود اما نامشهود میان منتقدان وضع موجود را شفاف تر و روشن تر از گذشته کند، آنها که نقد می کنند تا ارزش های به ارث رسیده از گذشته را تعین ببخشند و آنان که نقد می کنند تا دیگر ارزشی از گذشته به ارث نرسد. این تقسیم بندی سینمایی را می توان به غالب تقسیم بندی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعمیم داد تا مشاهده کرد که خاستگاه انتقادی منتقدان موجود چه هست، چرا که دیگر تمام جریانات حاکم بر کشور سعی می کنند خود را با انتقادات شان اعتبار ببخشند و آنچه می تواند ممیزه ای میان این جریانات انبوه انتقادی باشد، آن است که خاستگاه مطلوب آنان برای انتقاد در کدام سو است.