counter create hit
مطالب مرتبط:

انتصاب مجری طرح و سند اینترنت کودکان

انتصاب مجری طرح و سند اینترنت کودکان

نمایندگان مجلس و کارگردانان سینما به تماشای اسرافیل نشستند

 به گزارش ایلنا، فیلم سینمایی «اسرافیل» در اکرانی ویژه برای کارگردان، فعالان مدنی و چند تن از نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی به نمایش درآمد و ضمن حمایت آن‌ها، اعلام شد که بخشی از عواید فروش این فیلم پرداخت دیه دو زندانی زنی که به دلیل جرائم غیرعمد در زندان هستند، ...

داریوش ارجمند: مگر ما عمر نوح یا صبر ایوب داریم؟!

داریوش ارجمند پیشکسوت تئاتر،سینما و تلویزیون و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی ساختمان موسسه بازدید به عمل آورد.به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت ، روز جمعه 27 بهمن ماه دار ...

«بدون تاریخ، بدون امضاء» در سه روز میلیاردی شد

به گزارش خبرآنلاین، فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند از دقایق ابتدایی اکران،‌ با استقبال مخاطبان مواجه شد و در هفته اول اکرانش حدود ۱۲۰ اکران فوق‌العاده در سینماهای تهران داشته است. این فیلم برای اولین‌بار در تاریخ اکران پردیس کورش، توانست در مدت زمان ...

«بدون تاریخ، بدون امضاء» در ۳ روز میلیاردی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند از دقایق ابتدایی اکران،‌ با استقبال مخاطبان مواجه شد و در هفته اول اکرانش حدود 120 اکران فوق‌العاده در سینماهای تهران داشته است. این فیلم برای اولین‌بار د ...

هشدار

هشدار "کافه سینما" به حاتمی‌کیا و اطرافیان‌اش: «منتقدان "به وقت شام" را در برابر مفاهیمی مثل "از جان گذشتگی مردم ایران" و "غیرت" و "وطن" قرار ندهید»+ گفته‌های امروزشان/ وقتی فرار به جلوی سازندگان ...

کافه‌سینما | هشدار "کافه سینما" به حاتمی‌کیا و اطرافیان‌اش: «منتقدان "به وقت شام" را در برابر مفاهیمی مثل "از جان گذشتگی مردم ایران" و "غیرت" و "وطن" قرار ندهید»+ گفته‌های امروزشان/ وقتی فرار به جلوی سازندگان یک فیلم ضعیف با پول مردم، امنیت ملی واقعی کشو ...

اکران «مغزهای کوچک زنگ زده» پس از جام جهانی/ پخش به فیلمیران رسید

سعید سعدی تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان اکران فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی که در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر سیمرغ فیلم مردمی را از آن خود کرد، گفت: ما تصمیم گرفته ایم که این فیلم را بعد از جام جهانی با ...

انتقاد از پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر

انتقاد از پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر

روزنامه جوان: به نظر مي‌رسد برگزاركنندگان جشنواره جهاني فيلم فجر به اعتبار فيلم‌هاي خوب علي حاتمي از دوره قاجار هرگونه ارجاع سينمايي به آن دوران را به نوعي روشنفكرانه قلمداد مي‌كنند. طراحي پوستر سي و ششمين جشنواره جهاني فجر كه به تازگي از آن رونمايي شد بار ...

توقف اجرای نمایشنامه معروف علی نصیریان به دلایل نامعلوم

شرق نوشت: شنیده‌ها و گمانه‌ها دلالت بر ایجاد یک سوءتفاهم می‌کند؛ گویا اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی مجوز دوباره این اجرا را برای ششم اسفند صادر کرده و البته در گفت‌وگوی شفاهی‌ای که منجر به این سوءتفاهم هم شده است، بنگاه تئاترال چند روز زودتر اجرا شده و ...

شیخ الاسلام : کسی درباره برنامه موشکی مذاکره نمی کند

شیخ‌الاسلام : کسی درباره برنامه موشکی مذاکره نمی کند

رونمایی از گریم عجیب لیلا حاتمی در «خوک»

رونمایی از گریم عجیب لیلا حاتمی در «خوک»

فیلم آنلاین: عکسی از گریم متفاوت لیلا حاتمی در فیلم خوک منتشر شد. قرار است خوک به کارگردانی مانی حقیقی در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین به نمایش دربیاید.     ...

«دیده بان» جوان، نگران است

«دیده بان» جوان، نگران است

یادداشت مصطفی رزاق‌کریمی برای ابراهیم حاتمی کیا ...

فیلم | ۵ ویدئوی پربازدید ۲۸ بهمن | از جادوگری کنار زمین فوتبال تا انفجار وانت نیسان در جایگاه سوخت

    Video/Audio Link       برای دیدن نسخه کامل این ویدئوها روی لینک های زیر کلیک کنید:   لحظات جادوگری کنار زمین ...

اعتراض نمایندگان لرستان به سریال«ستارخان» + عکس

اعتراض نمایندگان لرستان به سریال«ستارخان» + عکس

تعدادی از نمایندگان مجلس از رئیس صداوسیما خواستند به خاطر پخش فیلم ستارخان معذرت خواهی کند. خبر گزاری صبا/تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه ای به رئیس سازمان صداو سیما، با اعتراض پخش سریال ستارخان، آن را توهین به اقوام «لر» خواندند.   ...

تصاویری از دیدار فوتسال زنان ایران و روسیه

تصاویری از دیدار فوتسال زنان ایران و روسیه

ایسنا: روز گذشته (شنبه) تیم ملی فوتسال زنان ایران مقابل تیم ملی روسیه نایب قهرمان جهان قرار گرفت و با نتیجه دو بر یک پیروز این دیدار شد. در حالی که به عکاسان ایرانی اجازه فیلم‌برداری و عکاسی از این دیدار داده نشده بود اما، سایت ...

معرفی نسل جدید کیا سید پیش از نمایش در نمایشگاه ژنو

معرفی نسل جدید کیا سید پیش از نمایش در نمایشگاه ژنو

کیا نسل جدید هاچ‌بک کامپکت سید را پس از اولین نمایش رسمی در نمایشگاه ژنو معرفی کرده است. این نسل که نسل سوم سید محسوب می‌شود به لطف بهبود راحتی و ویژگی‌های ایمنی، باید موقعیت کیا را در بازار رقابتی اروپا تقویت کند. همانند نسل قبلی، این نسل از سید هم در فرانکفور ...

گفت‌و‌گوی انتقادی راضیه تجار در «چشم شب روشن»

گفت‌و‌گوی انتقادی راضیه تجار در «چشم شب روشن»

راضیه تجار و پدرام پاک‌آیین، امشب مهمان برنامه «چشم شب روشن» می‌شوند. به گزارش ایلنا، پدرام پاک‌آیین و راضیه تجار، داستان نویس، امشب در برنامه «چشم شب روشن» ...

مجری و زمان پخش سری جدید برنامه

مجری و زمان پخش سری جدید برنامه "هفت" از زبان رییس گروه اجتماعی شبکه سه+ صحبت‌هایش درباره رشیدپور

کافه‌سینما | مجری و زمان پخش سری جدید برنامه "هفت" از زبان رییس گروه اجتماعی شبکه سه+ صحبت‌هایش درباره رشیدپور

نقد و بررسی فیلم "یک بمب ... داستان عشق"; بمباران به دهه شصت

نقد فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»؛ بمباران نوستالوژی های دهه شصت

برترین ایمان عبدلی: خطر لو رفتن داستان فیلم و جذابیت ایرج (beeman معانی) و میترا (لیلا حاتمی) و اگر فرهنگی در تهران در سال 66 در وسط مقدار از آنها دچار سرما و او عصبانی بود." به اندازه کافی به نهایت رسیده اند که حتی پس از شنیدن صدای آژیر قرمز به پناهگاه. و چیزی برای از دست دادن. یکی از شاگردان ایرج, عشق دختر همسایه... با توجه به آنچه در آن است که در سینما دیده می شود به مطبوعات قبل از "بمب". "برف روی کاج ها" و انتظار چنین فیلم اتفاق می افتد و با عکس ها و تصاویر من. معادی علاقه خود را به درام وسیلهی انزال عمدتا علاقه فردیت خود را مبهم و در حال حاضر دومین دین ثابت می‌کند که شیفته چنین سینمایی است. اما ساختن چنین سینمایی چه الزاماتی دارد؟ آیا صرف یک فضاسازی قدرتمند می تواند اتمسفر بسازد و بار کمبودهای روایی را به دوش بکشد؟داستان «بمب» در سال 66 می گذرد. برای تصویر کردن تهران آن روزها چه چیزهایی نیاز است؟ آیا باید تصویرگر یک دهه 60 واقعی باشیم و یا چون آثاری مثل «نهنگ عنبر» برداشتی فانتزی و دست چین شده از دهه شصت داشته باشیم؟ آیا «بمب» اشتباهات «آباجان» را تکرار نکرده است؟برای روشن تر شدن ماجرا ارجاعتان می‌دهم به اولین سکانس خارجی «بمب»؛ جایی که لیلا حاتمی از خیابان می گذرد، در قاب چه چیزهایی می‌بینیم؟ یک باجه تلفن زرد رنگ، یک خانم با مانتویی بلند، زنی چادری با زنبیل قرمز، دوربینی که با فیلتری زرد رنگ کمی تصویر را نوستالوژیک کرده، یک آرایشگاه که با فونتی مخصوص دکان های آن دهه قرار است فضا ساز باشد، پیکان و.. در «بمب» انباشت عناصر و اشیای آن دهه در هر نمای خارجی احساس چیدمانی مصنوعی به بیننده می‌دهد. همان کاری که هاتف علیمردانی در «آباجان» کرده بود و به درستی نقد شده بود. اگر در «نهنگ عنبر»، سامان مقدم این همه عناصر را کنار هم می چیند، ساختار فیلم این اجازه را می دهد.آن جا با یک کمدی طرف هستیم که عناصر را در خدمت خلق موقعیت می گیرد و قرار نیست اتمسفر دراماتیکی ایجاد شود. برخلاف «بمب» که نسبتش با رئالیسم خیلی مستقیم‌تر است، اینجا که قرار نیست فانتزی ببینیم.در چنین فضایی دیدن پوستر «خانه دوست کجاست» کیارستمی، نوار کاست، صف نفت و گالن هایی که با هم بالا می آیند، گرچه که همه اش خاطره انگیز است اما خلاف یک رویه رئالیستی است. از همین جهات «بمب» حتی برخلاف نظر عده‌ای در فضا سازی هم موفق نیست و دائما تلاش (در واقع زور زدن هایش) یک کارگردان را پشت تک تک سکانس هایش می بینیم و این گونه بازنمایی فیلم واقعی به نظر نمی رسد.     از فضا سازی که بگذریم به روایت می رسیم؛ روایتی که در سه مکان به موازات پیش می‌رود. یکی خانه‌ی میترا و ایرج است، یکی مدرسه است و دیگری هم زیرزمین یا همان پناهگاه. روایت ها در این سه فضا باید هم‌افزایی داشته باشند و همدیگر را پیش ببرند یعنی اگر سردی ایرج و میترا در خانه می بینیم با سکانسی همسان در مدرسه به ازای آن عصبیتی را در مدرسه از سمت ایرج ببینیم (اتفاقی که به اندازه نمی‌افتد) و البته باز هم در پناهگاه عشق نوجوان‌های داستان را هم در جهت تقویت عشق اصلی داستان ببینیم. اتفاقی که نیفتاده و فیلمی که بر مبنای یک خرده پیرنگ است این گونه کش آمده.شاید در سینمای اروپای شرقی و یا حتی در آثار بیگله جیلان و هانکه این تم روایی موفق است، اما وجه اشتراک همه‌ی آن‌ها خط روایی پیش‌برنده و محرک است و در عین حال همگن بودن فضاهای متفاوت داستانی و یا همان خرده روایت هاست. در «بمب» اما فضاها همگن نیست . تفاوت «بمب» با آثاری که احتمالا کعبه آمال دنیای فیلمسازی معادی است، یکی خط فقیر داستانی و دوم چند پارگی است. سه فضای فیلم «بمب» در واقع از هم گسسته شده است، خاصه آن که مثلا در مدرسه با یک فضای گوتیک (کمدی سیاه) مواجهیم. تیپ سیامک انصاری و آن همه تاکید بر سخنرانی‌های سر صف و گیر و گورهایش به دیوارنویسی‌ها است که با شعارهایی ایدئولوژیک (مرگ بر آمریکا، اسرائیل، انگلیس) ایجاد شده، همه شاید نگاه محترمی پشتش داشته باشد اما در روایت جای نگرفته، چون دقایقی بعد در کنار یک ملودرام سردگم و در خانه میترا و ایرج قرار می گیرد و بعد در کنار پناهگاهی که دوربینش مستند است. مخاطب سه لحن را به فاصله کم در کنار هضم نمی کند .مدرسه کمدی دارد کمدی سیاه، پناه‌گاه رئالیته ترین وجه ماجراست و میزانسن‌های محترمی هم دارد، خانه هم که رهاترین بخش داستان است.     به عبارتی میشد از فضاسازی مصنوع فیلم و از داستان فقیر فیلم گذشت و دلخوش به تازگی‌های احتمالی‌اش شد، اما حتی عشق نوجوان‌های فیلم را هم خیلی بکرتر در «درخت گلابی» دیده بودیم، فضای دهه شصت را هم در «سیانور»، «نهنگ عنبر»، «آباجان». دیالوگ‌بازی های میترا و ایرج را هم در «ایتالیا ایتالیا» دیده بودیم و اغراق‌های مدیر مدرسه را هم در بیشمار تئاترها و کمدی‌ها. چه بد که هیچکدام این‌ها تازه نیست. معادی حتما می داند تب نوستالوژی چندین سال است که باب شده و خیلی از عناصرش خرج شده. «بمب» نمی تواند نوستالوژی را ابزار حرف‌های قشنگش کند و حرف‌های قشنگ در غیبت داستان مقهور اشیا می شوند.فضا سازی که آن و روایت هم که این! می دهد فیلمی که خیلی خوشبینانه در نهایت معمولی است. هر چند که اهمیت گفت و گو و عشق را یادمان بیاورد. هر چند که دغدغه‌های خوبی داشته باشد و لابه لای نوستالوژی بازی‌هایش بخواهد خشونت جنگ و دهه 60 را یادمان بیاورد، موسیقی خوب، طراحی لباس خوب، ایده هایی چون کراوات بستن در خیابان، گیلکی خواندن آن معلم مدرسه و بیم ها و امیدها و تخته نرد در پناهگاه، همه محترم و قابل ستایش است اما ضعف‌های «بمب» را پوشش نمی‌دهد، گو این که کسی برای دیدن چند ایده درخشان یک فیلم نمی‌بیند مثل همان‌هایی که برای یک دکمه کت نمی خرند.